La Plataforma per la Llengua considera que les imatges que
mostren taxistes exigint a un company que parli en castellà són "un cas
molt clar de catalanofòbia, atès que legalment haurien d'entendre el
català"
El Reglament Metropolità del Taxi preveu multes de fins a
250 euros en cas que el taxista no entengui qualsevol de les dues llengües oficials
L'ONG del català posa a disposició del sector material amb
vocabulari bàsic en català i urdú per a taxistes
L'entitat insta Uber i MyTaxi a tenir la seva aplicació
disponible també en català
Els últims dies s'ha fet viral el vídeo de l'assemblea de taxistes
a la Plaça de Catalunya de Barcelona en què es veia com un sector dels
vaguistes escridassava i insultava un company catalanoparlant que expressava
les seves opinions en la seva llengua materna, que també és la pròpia del país
i a més un idioma oficial. La Plataforma per la Llengua recorda al sector del
taxi que tenen l'obligació legal de poder atendre els clients que s'expressin
en català. Actituds com les mostrades en el vídeo de l'assemblea de taxistes
són discriminatòries i denoten que existeix un supremacisme lingüístic
estructural. "Lamentablement, constatem que encara queda molta feina a fer
per tal de garantir una correcta atenció en català en tots els àmbits",
s'assegura des de la Plataforma per la Llengua.
El supremacisme lingüístic a l'Estat espanyol percep la
societat de manera jeràrquica: els parlants de castellà tenen plens drets
lingüístics, a tots els territoris de l'Estat i en tots els àmbits, mentre que
els parlants de català només tenen drets en alguns territoris, en alguns àmbits
i sempre que els parlants de castellà no els requereixin canviar d'idioma. Tot
i aquesta situació, i el fet que l'ordenament jurídic espanyol reforça aquest
supremacisme lingüístic, a Catalunya la llei reconeix el dret dels
catalanoparlants d'usar la seva llengua als taxis, vehicles que ofereixen un
servei públic. La llei catalana 19/2003, del taxi, estableix a l'article 26 que
«els usuaris del servei de taxi tenen el dret d'expressar-se en llengua
catalana en les comunicacions amb els conductors, en els termes que estableix
la normativa aplicable en matèria lingüística». El Reglament Metropolità del
Taxi preveu com a infracció sancionable amb una multa de fins a 250 euros «no
acceptar que l'usuari faci ús indistintament de les llengües catalana o
castellana en les indicacions per a la necessària prestació del servei»
(article 54).
Les normes esmentades comporten que els taxistes tenen
l'obligació d'entendre la llengua catalana. Els crits i insults contra els
taxistes catalanoparlants per part de companys seus només es pot explicar, per
tant, com una mostra de catalanofòbia, ja que, en teoria, i tal com marca la
llei, no haurien de tenir problemes per comprendre què deien. La Plataforma per
la Llengua insta les associacions de taxistes a comprometre's, un cop més, amb
el català com a llengua de servei i com a llengua de cohesió. "Poder
atendre l'usuari en català no és només un tema legal, que també, és sobretot un
tema de servei i respecte cap a l'usuari: el català suma", assegura la
Plataforma per la Llengua. Per això, l'ONG del català va publicar, en
col·laboració amb l'associació Paktaxi, que agrupa taxistes d'origen
paquistanès,
material de butxaca amb vocabulari bàsic urdú - català per a treballadors del
sector del taxi.
D'altra banda, l'entitat també insta Uber i MyTaxi
a tenir disponible la versió catalana de la seva aplicació i poder oferir
així el servei en català. A més, la Plataforma per la Llengua mostra la seva
decepció pel fet que Uber i Cabify han fet arribar correus
electrònics demanant el suport dels usuaris en el conflicte només en versió en
espanyol, obviant així la llengua pròpia i cooficial del país, i insta totes
dues empreses a tenir-ho present de cara a futures comunicacions.
Els casos de discriminació lingüística contra els
catalanoparlants són habituals i passen en tota mena d'àmbits i situacions. Des
del 2007, la Plataforma per la Llengua n'ha detectat més de 160, en què ha
assessorat i acompanyat les víctimes. En moltes ocasions, aquestes
discriminacions succeeixen també en espais en què, en teoria, la legislació
protegeix el dret de parlar en català. Per tot això, la Plataforma per la
Llengua ha impulsat la campanya «Prou de Catalanofòbia», que entre altres coses demana que
el Parlament de Catalunya aprovi una llei centrada a combatre la discriminació
lingüística i a castigar els comportaments i actituds catalanòfobs, i molt
especialment les discriminacions en la prestació d'un servei. El cas dels
taxistes demostra novament la necessitat d'aprovar una llei d'aquest tipus i de
ser molt més vigilants per erradicar, d'una vegada per totes, la xacra de la
discriminació contra els parlants de català.
https://www.plataforma-llengua.cat/que-fem/noticies/4239/els-taxistes-tenen-lobligacio-legal-dentendre-el-catala
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada