diumenge, 27 de gener del 2019

Els taxistes tenen l’obligació legal d’entendre el català



La Plataforma per la Llengua considera que les imatges que mostren taxistes exigint a un company que parli en castellà són "un cas molt clar de catalanofòbia, atès que legalment haurien d'entendre el català"
El Reglament Metropolità del Taxi preveu multes de fins a 250 euros en cas que el taxista no entengui qualsevol de les dues llengües oficials
L'ONG del català posa a disposició del sector material amb vocabulari bàsic en català i urdú per a taxistes
L'entitat insta Uber i MyTaxi a tenir la seva aplicació disponible també en català

Els últims dies s'ha fet viral el vídeo de l'assemblea de taxistes a la Plaça de Catalunya de Barcelona en què es veia com un sector dels vaguistes escridassava i insultava un company catalanoparlant que expressava les seves opinions en la seva llengua materna, que també és la pròpia del país i a més un idioma oficial. La Plataforma per la Llengua recorda al sector del taxi que tenen l'obligació legal de poder atendre els clients que s'expressin en català. Actituds com les mostrades en el vídeo de l'assemblea de taxistes són discriminatòries i denoten que existeix un supremacisme lingüístic estructural. "Lamentablement, constatem que encara queda molta feina a fer per tal de garantir una correcta atenció en català en tots els àmbits", s'assegura des de la Plataforma per la Llengua.

El supremacisme lingüístic a l'Estat espanyol percep la societat de manera jeràrquica: els parlants de castellà tenen plens drets lingüístics, a tots els territoris de l'Estat i en tots els àmbits, mentre que els parlants de català només tenen drets en alguns territoris, en alguns àmbits i sempre que els parlants de castellà no els requereixin canviar d'idioma. Tot i aquesta situació, i el fet que l'ordenament jurídic espanyol reforça aquest supremacisme lingüístic, a Catalunya la llei reconeix el dret dels catalanoparlants d'usar la seva llengua als taxis, vehicles que ofereixen un servei públic. La llei catalana 19/2003, del taxi, estableix a l'article 26 que «els usuaris del servei de taxi tenen el dret d'expressar-se en llengua catalana en les comunicacions amb els conductors, en els termes que estableix la normativa aplicable en matèria lingüística». El Reglament Metropolità del Taxi preveu com a infracció sancionable amb una multa de fins a 250 euros «no acceptar que l'usuari faci ús indistintament de les llengües catalana o castellana en les indicacions per a la necessària prestació del servei» (article 54).

Les normes esmentades comporten que els taxistes tenen l'obligació d'entendre la llengua catalana. Els crits i insults contra els taxistes catalanoparlants per part de companys seus només es pot explicar, per tant, com una mostra de catalanofòbia, ja que, en teoria, i tal com marca la llei, no haurien de tenir problemes per comprendre què deien. La Plataforma per la Llengua insta les associacions de taxistes a comprometre's, un cop més, amb el català com a llengua de servei i com a llengua de cohesió. "Poder atendre l'usuari en català no és només un tema legal, que també, és sobretot un tema de servei i respecte cap a l'usuari: el català suma", assegura la Plataforma per la Llengua. Per això, l'ONG del català va publicar, en col·laboració amb l'associació Paktaxi, que agrupa taxistes d'origen paquistanès, material de butxaca amb vocabulari bàsic urdú - català per a treballadors del sector del taxi.

D'altra banda, l'entitat també insta Uber i MyTaxi a tenir disponible la versió catalana de la seva aplicació i poder oferir així el servei en català. A més, la Plataforma per la Llengua mostra la seva decepció pel fet que Uber i Cabify han fet arribar correus electrònics demanant el suport dels usuaris en el conflicte només en versió en espanyol, obviant així la llengua pròpia i cooficial del país, i insta totes dues empreses a tenir-ho present de cara a futures comunicacions.

Els casos de discriminació lingüística contra els catalanoparlants són habituals i passen en tota mena d'àmbits i situacions. Des del 2007, la Plataforma per la Llengua n'ha detectat més de 160, en què ha assessorat i acompanyat les víctimes. En moltes ocasions, aquestes discriminacions succeeixen també en espais en què, en teoria, la legislació protegeix el dret de parlar en català. Per tot això, la Plataforma per la Llengua ha impulsat la campanya «Prou de Catalanofòbia», que entre altres coses demana que el Parlament de Catalunya aprovi una llei centrada a combatre la discriminació lingüística i a castigar els comportaments i actituds catalanòfobs, i molt especialment les discriminacions en la prestació d'un servei. El cas dels taxistes demostra novament la necessitat d'aprovar una llei d'aquest tipus i de ser molt més vigilants per erradicar, d'una vegada per totes, la xacra de la discriminació contra els parlants de català.

https://www.plataforma-llengua.cat/que-fem/noticies/4239/els-taxistes-tenen-lobligacio-legal-dentendre-el-catala

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada